איך יודעים כמה עניים יש בישראל?

השוואת נתונים היא הבסיס לכל ניסיון הקטנת מספר העניים בישראל. אבל בשביל לקבל נתונים ברורים מן הסוג הזה, צריך קודם כל להגדיר מי נכנס לקטגוריה של עניים ומי לא. בפועל, זו משימה מורכבת יותר מכפי שנהוג לחשוב. אז בגלל שכיום אין דרך ברורה להתמודד עם המשימה הזו בצורה אפקטיבית, ייתכן ואין ברירה אלא להרחיב את המאמץ ולנסות להשתמש בעוד כלים שונים.

הקושי העיקרי בהגדרה ברורה של עניים הוא שאין נתונים שעליהם אפשר לסמוך. קיימים כמובן נתונים של המוסד לביטוח לאומי או של רשויות הרווחה, אך יש עוד מספר רב של אנשים שחיים מתחת לקו העוני אבל הם לא נספרים בדוחות. במקרים אחרים, יש מחלוקת לגבי השאלה מי צריך להיות מוגדר עני והאם ההגדרה הזו היא אבסולוטית או יחסית.


 

ההיבט הפוליטי של מלחמה בעוני

אי אפשר לדבר על הקושי בהתמודדות עם המצב החברתי בישראל בלי להזכיר את ההיבט הפוליטי. בסופו של דבר, הרבה מאוד החלטות שמתקבלות בממשלה ועל ידי השרים הן פוליטיות לחלוטין. בגלל שההחלטות הן פוליטיות, כל ממשלה רוצה להראות שהיא עושה מאמצים על מנת להקטין את המספר של העניים. אז עם הזמן, כבר כמעט בלתי אפשרי לעקוב אחר צעדים שהשיגו תוצאות לעומת פעולות שהיו לא אפקטיביות ואולי אף גרמו יותר נזק מאשר תועלת.

חוץ מזה, יש ויכוח אידיאולוגי ופוליטי בשאלה מה בכלל אפשר או צריך לעשות על מנת להקטין את המספר של עניים בישראל. לצד אלו שגורסים שיש צורך בהתערבות ממשלתית וציבורית, אחרים יטענו שיש להעביר את המאבק אל המגזר הפרטי. גם פה, התוצאה היא שקיימים עניים בישראל ושרובם אינם מקבלים את התמיכה.

Comments

Popular posts from this blog

איך מבצעים ניקוי אבנים משתלבות?

עורך דין תעבורה

PVC תעשייתי